loading...
کلاس دهم
amir بازدید : 16585 سه شنبه 11 آبان 1395 نظرات (0)

📙🌹نکات ادبیات دهم 🌹📙توضیحات کلی شعر چشمه و سنگ
چشمه نماد :فرد و شخص مغرور
دریا نماد : کمال و مرجع ایده‌آل هر شخص
سنگ نماد : خاستگاه و مبدا اولیه
جدا شدن چشمه : گریز از رکود و منفعل بودن .
🌿

1⃣ گشت یكی چشمه ز سنگی جدا
 غلغله زن ، چهره نما ، تیز پا

    قلمرو فکری :چشمه ای پرخروش و مغرور و شتابان از زیر سنگ به جریان افتاد.
قلمرو ادبی :چهره نما :کنایه از عبور کردن با غرور و تفاخر

تنسیق الصفات در مصرع دوم
قلمرو زبانی : چهره نما : خود نما


2⃣گه به دهان بر زده كف چون صدف
گاه چو تیری كه رود بر هدف

    قلمرو فکری : گاهی کفی چون صدف سفید بر دهن گرفته و گاهی چون تیر بسوی هدف سریع می رفت.

قلمرو ادبی :کف بر دهان زدن :کنایه از سفیدی
تیر برهدف : کنایه از سریع و مستقیم رفتن
دهن چون صدف : تشبیه
جناس : صدف و هدف
تناسب : دهان و کف

3⃣گفت : درین معركه یكتا منم
تاج سر گلبن و صحرا منم

    قلمرو فکری :چشمه گفت: من در این معرکه یکتا و یگانه هستم و مایه ی افتخار گلبن و صحرا می باشم.

قلمرو ادبی :تاج سر بودن : کنایه از مایه ی افتخار
تاج و سر / گلبن و صحرا  : تناسب
سر گلبن و صحرا : تشخیص

قلمرو زبانی:
معرکه : میدان
گلبن : بوته گل

 4⃣چون بدوم ، سبزه در آغوش من
 بوسه زند بر سر و بر دوش من

قلمرو فکری :وقتی به راه می افتم سبزه در آغوشم قرار می گیردو بر سر و دوش من بوسه می زند.

قلمرو ادبی : سر و دوش: تناسب
آغوش من ،دویدن،بوسه زدن،سر و دوش
داشتن: تشخیص
بر ،سر و در : جناس

5⃣چون بگشایم ز سر مو ، شكن
 ماه ببیند رخ خود را به من

قلمرو فکری :اگر موج نداشته باشم و آرام باشم ماه رخ خود را در من می بیند.

قلمرو ادبی :شکن : استعاره از موج
مو : استعاره از آب چشمه
مصراع اول :کنایه از آرام شدن
مو و شکن :تناسب
بیت دارای تشخیص و تشبیه پنهان است.
قلمرو زبانی :
 شکن : تاب و پیچش مو

6⃣و7⃣ قطره ی باران ، كه در افتد به خاك
 زو بدمد بس كوهر تابناك
 در بر من ره چو به پایان برد
 از خجلی سر به گریبان برد

قلمرو فکری :وقتی قطره ی باران روی زمین می افتد گل ها و گیاهان زیادی را می رویاند اما وقتی در دامن من (چشمه) می افتد خجالت زده و محو می شود.

قلمرو ادبی :
خاک:مجاز         گوهر : استعاره
ره به پایان بردن و سر به گریبان بردن : کنایه
در و بر:جناس       سرقطره :تشخیص
 
بیت شش تلمیح به باور عامیانه : تبدیل قطره به در
 8⃣ابر ، زمن حامل سرمایه شد
 باغ ،‌ز من صاحب پیرایه شد

قلمرو فکری :سرمایه ی ابر از منست و زیبایی باغ به سبب وجود منست.

قلمرو ادبی :سرمایه: استعاره از بخار آب
باغ و پیرایه :تناسب
سرمایه ی ابر- پیرایه ی باغ : تشخیص

 9⃣گل ، به همه رنگ و برازندگی
 می كند از پرتو من زندگی

قلمرو فکری :زندگی گل با همه ی رنگارنگی و زیبایی از وجود منست.

قلمرو ادبی :
نغمه ی حروف: گ     
  زندگی گل :تشخیص
پرتوی من :تشبیه پنهان
از پرتو کسی زیستن : کنایه از نیازمند او بود

🔟 در بن این پرده ی نیلوفری
كیست كند با چو منی همسری ؟

قلمرو فکری :در زیر این فلک نیلوفری(آسمان ) چه کسی می تواند با من رقابت کند؟

قلمرو ادبی :پرده ی نیلوفری : استعاره از  فلک و آسمان
همسری کردن: کنایه از برابری و رقابت
بیت دارای  اغراق و استفهام انکاری نیز می باشد.
قلمرو زبانی :
همسری : برابری

1⃣1⃣و 2⃣1⃣زین نمط آن مست شده از غرور
 رفت و ز مبدا چو كمی گشت دور
 دید یكی بحر خروشنده ای
 سهمگنی ، نادره جوشنده ای

قلمرو فکری :بدینگونه آن مست شده از غرور (چشمه) رفت و وقتی کمی از سرچشمه خود دور شد،  دریای خروشنده ،ترسناک و جوشنده ای دید.

قلمرو فکری :
مست غرور :استعاره مکنیه
دیدن و رفتن چشمه:تشخیص
مصرع سوم و چهارم :تنسیق الصفات
 
 3⃣1⃣ نعره بر آورده ، فلك كرده كر
دیده سیه كرده ،‌شده زهره در

قلمرو فکری :از صدای خروش دریا گوش فلک کر شده و بسیار ترسناک بود و مایه ی تعجب شده بود.

قلمرو ادبی :
نعره ی دریا :تشخیص     
در و کر: جناس
دیده سیه کردن: کنایه از خشمگین شدن یا متحیر شدن
زهره پاره شدن : کنایه از ترسیدن

 4⃣1⃣ راست به مانند یكی زلزله
 داده تنش بر تن ساحل یله

قلمرو ادبی :مانند زلزله:تشبیه /  تن ساحل و دریا :تشخیص
قلمرو زبانی :
یله : تکیه (در این بيت)
 5⃣1⃣و6⃣1⃣چشمه ی كوچك چو به آنجا رسید
 وان همه هنگامه ی دریا بدید
 خواست كزان ورطه قدم دركشد
 خویشتن از حادثه برتر كشد

قلمرو ادبی :نغمه ی حروف : ه
  دیدن و قدم درکشیدن برای چشمه: تشخیص
قدم در کشیدن : کنایه از عقب نشینی
قلمرو زبانی : ورطه : گرداب ،مهلکه

 7⃣1⃣ لیك چنان خیره و خاموش ماند
 كز همه شیرین سخنی گوش ماند

قلمرو ادبی :
گوش ماند: کنایه از سکوت
شیرین سخنی: حسامیزی

گوش و سخن: تناسب
گوش مجاز از : شنیدن



 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
با سلام خدمت شما این سایت متعلق به شما همه ی دهمی ها است .سایت دهم دهم سعی میکند تا بهترین مطالب آموشی را در اختیار شما بگزارد. شما هم میتوانید با ثبت نام کردن در سایت خودتان در سایت مطلب بگزارید و یکی از نویسندگان سایت دهم باشید. با تشکر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 11
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 22
  • بازدید ماه : 22
  • بازدید سال : 2,220
  • بازدید کلی : 41,320